Key Box – GOLEM
Představujeme Vám novinku KEY BOX, který jsme spustili již koncem roku 2024 a do nynějška jsme testovali jeho provoz. Co je Key... číst více
22. 02. 2023
Při dopravní nehodě může na rychlé první pomoci záviset život zraněných. Lidé se ale často obávají, že něco pokazí nebo svojí snahou ještě více ublíží. Nebojte se ! Není čeho se bát, protože se správným postupem vám pomůže operátor záchranné služby. Zjistěte, na jakou tísňovou linku volat (uvádíme niže), jak zabezpečit místo nehody i jak nepropadnout stresu a panice, když jste svědky dopravní nehody.
Povinnost poskytnout pomoc účastníkům dopravní nehody sice ukládá zákon, vždy ale dbejte zejména na vlastní bezpečnost, ať nehazardujete se svým životem.
„Ať se uděje cokoliv, tak je potřeba se na pár vteřin zastavit, zamyslet se, rozhlédnout se okolo sebe, jestli nehrozí pro mě nějaké nebezpečí a pak teprve jednat – vystupovat z auta a podnikat další kroky,“ vysvětluje Jana Poštová, operátorka a tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Vždy byste se měli řídit situací na místě. Nikdy nezastavujte v nepřehledném úseku, například v zatáčce nebo za horizontem. Autoklub ČR doporučuje zastavit nejméně 100 metrů za místem nehody, ale zároveň byste měli zvážit danou situaci a rizika (viditelnost, hustotu provozu, přehlednost úseku aj.).
Zastavte ve směru jízdy u pravého okraje vozovky za dopravní nehodou. Pokud byste zastavili vedle nehody nebo před ní, vzniká tak pro vozidla jedoucí za vámi potenciálně nebezpečná situace.
Nikdy nepřejíždějte do protisměru. Jestliže vidíte nehodu na dálnici v protisměru, v žádném případě se k ní nesnažte přebíhat. Raději situaci pouze telefonicky ohlaste.
Vypněte motor a rozsviťte výstražná světla. Ještě, než opustíte vozidlo, oblečte si reflexní vestu. Všichni cestující by měli vystoupit z vozidla a počkat za svodidly nebo na jiném bezpečném místě. Ideální je, když máte reflexní vestu pro všechny pasažéry. Děti nikdy nenechávejte samotné, vždy by s nimi měla zůstat jedna dospělá osoba.
Vezměte si s sebou mobilní telefon, lékárničku a trojúhelník. Ten umístěte do vhodné vzdálenosti za vozidlo. Zákon o silničním provozu říká: „Trojúhelník musí být umístěn na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.“
Nejlepší je ale spolehnout se na svůj zdravý rozum – důležité je umístit trojúhelník tam, kde si ho včas všimnou přijíždějící vozidla, aby se mohla nehodě bezpečně vyhnout.
(Reflexní vestu, výstražný trojúhelník, ale i jiné doplňky zakoupíte přímo v našem servise GOLEM, Vídeňská 89, Brno).
Ještě před poskytnutím první pomoci zajistěte havarované vozidlo – vypněte motor, zatáhněte ruční brzdu, vyndejte klíče ze zapalování. Zároveň si dejte pozor na neaktivované airbagy, skla a plechy, ať se neporaníte.
Pokud havarované vozidlo začíná hořet, nepřibližujte se k němu a počkejte na příjezd hasičů.
Jsou-li na místě zranění, volejte vždy na tísňovou linku 155. Operátor vám předá pokyny, jak máte postupovat s první pomocí. Dispečer na lince aktivuje také další záchranné složky, jako je policie a hasiči.
Než se pustíte do ošetřování, prohlédněte si situaci jako celek, abyste mohli dispečerovi na tísňové lince předat ucelené informace – kolik je na místě zraněných a v jakém stavu, zda se nacházejí i mimo vozidlo, jestli nevytéká z auta provozní kapalina nebo pohonné hmoty.
Víte-li předem, že potřebujete pouze jednu ze základních složek integrovaného záchranného systému, je lepší volat přímo na příslušné číslo tísňového volání:
Když jsou na místě nehody zranění, vytočte hned linku 155, urychlíte tím celý proces a záchranka u vás bude dříve.
Volání na číslo 150, 155, 156 a 158 je bezplatné, ale v případě předplacených SIM karet musíte mít na kartě alespoň minimální kredit, karta tedy nesmí být zcela vyčerpána. Tyto tísňové linky jsou platné pouze v České republice.
Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání. Funguje v celé Evropské unii a postupně se zavádí i v dalších státech.
Na linku se dovoláte z pevných telefonních sítí i z mobilních telefonů, a to zdarma. V mobilu ani nemusíte mít vloženou SIM kartu. Na číslo 112 je možné volat i prostřednictvím sítí ostatních operátorů, než je ten, s nímž máte uzavřenou smlouvu. Tím pádem se na 112 dovoláte i v zahraničí bez aktivovaného roamingu nebo pokud by v tuzemsku váš operátor neměl pokrytí signálem.
Operátoři linky 112 dokážou odbavit tísňové volání v češtině, angličtině, němčině a dalších světových jazycích.
Pokud neznáte svou přesnou polohu, při volání na 112 může být váš telefon přibližně lokalizován. Nicméně tato funkce není stoprocentní a nějakou dobu trvá, než vás operátor dokáže vyhledat, proto byste se měli snažit popsat svoji polohu co nejpřesněji.
Linku 112 spolu s tísňovým číslem 150 obsluhuje Hasičský záchranný sbor České republiky.
Skvělou možností, jak se spojit se záchrannou službou a především určit vaši přesnou polohu, což je pro příjezd záchranářů to nejdůležitější, je aplikace Záchranka. Tu si zdarma nainstalujete do svého chytrého telefonu – pro odeslání vaší aktuální polohy stačí podržet 3 sekundy tlačítko na displeji. Následně vám nabídne i volání na záchrannou službu. Hodí se proto při výletech do terénu, kde se místo nehody obtížně popisuje.
Aplikace Záchranka má ještě spoustu dalších užitečných funkcí. Například funkce „Nemůžu mluvit“ – toto tlačítko stisknete, když jste vy sami zranění a nemůžete se zdravotníky mluvit. Díky lokalizaci vám přesto mohou přijet na pomoc, protože přesně ví, kde se nacházíte. Nebo možnost videohovoru, kdy vám operátor prostřednictvím SMS pošle odkaz a poté, co jej potvrdíte, může místo nehody prostřednictví kamery vaše telefonu „vidět“. Předem můžete také vyplnit informace o svém zdravotním stavu.
Od roku 2018 se do nových aut povinně instaluje systém eCall, který aktivuje tísňové volání – buď řidič může stisknout SOS tlačítko ve vozidle nebo se díky nárazovým senzorům spustí při autonehodě automaticky. Poté přes systém probíhá klasické volání na tísňovou linku. Jestliže se eCall aktivuje automaticky po nárazu a posádka auta neodpovídá na tísňový hovor, dispečeři vyhodnocují nehodu jako závažnou a vysílají na místo okamžitě pomoc.
Pozor – při volání na tísňové linky je vždy identifikováno číslo volajícího, případně IMEI jeho mobilního telefonu a místo, odkud volal, a to přestože nebyla v telefonu SIM karta. Veškeré hovory jsou nahrávány.
Za zneužití tísňové linky v neodůvodněných případech hrozí pokuty v řádech stovek tisíc. Zneužití tísňové linky dle zákona znamená, že si volající vymyslí nebo zcela vykonstruuje událost, na základě které záchranné složky vyjedou do terénu.
Svědci nehody se pomoci raněným často bojí, aby svým neodborným zásahem situaci ještě nezhoršili. Naštěstí se není čeho obávat – pokud budete dělat přesně to, co vám operátor říká, tak první pomoc zvládnete. Navíc k ní prakticky nic nepotřebujete, jen svoje ruce – pro svoji ochranu si navlékněte gumové rukavice, jsou součástí autolékárničky.
Je-li na místě více zraněných osob, je důležité si uvědomit, kdo potřebuje pomoc jako první. Na to existuje jednoduché pravidlo – ten, kdo si o pomoc neřekne, nekomunikuje, nekřičí, ten je na tom zpravidla nejhůř. Proto se nejdříve věnujte ležícím, kteří nejsou schopni si o pomoc říci. Když má však někdo zranění neslučitelná se životem a na místě jsou další osoby, které zachránit můžete, věnujte se nejdříve jim.
Zraněné byste se měli snažit vyprostit pouze v případě, že pro ně vozidlo představuje další nebezpečí (kouří se z něj) nebo pokud je osoba v bezvědomí a nedýchá normálně. V takové situaci je nutné zahájit resuscitaci, kterou uvnitř vozu provádět nelze.
Prvních pět minut rozhoduje o přežití zraněného, proto s poskytnutím první pomoci neotálejte. Zjistěte, zda člověk reaguje a normálně dýchá. Nesnažte se nahmatat tep – v rozrušení byste ho snadno mohli zaměnit za svůj vlastní.
Je-li zraněná osoba v bezvědomí, nedýchá, lapá po dechu nebo chroptí, je nutné nejdříve uvolnit dýchací cesty. To provedete velmi jednoduchým záklonem hlavy – zatlačte na čelo směrem dolů, táhněte bradu vzhůru – tím se dýchací cesty uvolní. Zapomeňte na mýtus, že se musí vyndat nebo přidržovat jazyk, aby nezapadl. Při záklonu hlavy se dýchací cesty uvolní samovolně.
Někdy se stává, že člověk po nehodě visí v pásech a nedýchá či chroptí. Posaďte ho zpět do sedačky, zakloňte mu hlavu a zvedněte bradu – to často stačí k tomu, aby začal sám dýchat. Když nezačne dýchat, musíte ho vyprostit z auta, položit na záda a zahájit resuscitaci.
Pokud zraněný ztrácí krev ve velkém, musíte nejprve zastavit krvácení, než se pustíte do další pomoci. Vezměte si cokoliv (mikinu, tričko, deku), přímým tlakem v ráně zastavte krvácení a držte. U velkých zranění a amputací končetin (na paži či stehně) můžete použít škrtidlo nebo turniket, například široký opasek nebo pruh látky. Po zastavení krvácení zkontrolujte, zda zraněný dýchá, případně uvolněte dýchací cesty.
Když zraněný ani po uvolnění dýchacích cest nedýchá a nereaguje, je nutné zahájit resuscitaci. Stlačujte střed hrudníku (na spojnici bradavek) spojenými, napnutými pažemi. Rychlost srdeční masáže udržujte na 100–120 stlačeních za minutu, hloubka stlačení hrudníku by měla být u dospělého kolem 5 až 6 cm, tedy zhruba jedné třetiny hrudníku. Operátor na lince vám předá přesné pokyny a bude určovat i tempo srdeční masáže. Resuscitace dospělého je velmi fyzicky náročná, proto se střídejte s jinou osobou, pokud je to možné.
Hrudník mačkejte nepřetržitě do příjezdu záchranné služby. Je velmi důležité nepolevit, přestože se vám zdá, že masáž srdce nefunguje, protože se osoba neprobírá. To je naprosto normální – mačkáním hrudníku člověka neoživíte, ale pomáháte mu překlenout kritickou dobu od okamžiku, kdy se srdce zastavilo do chvíle, kdy přijedou záchranáři. V podstatě svýma rukama nahradíte funkci srdce jako pumpy, která rozvádí krev po těle a zejména do mozku. Laická resuscitace je nesmírně důležitou a neodmyslitelnou součástí tzv. „řetězce přežití“ a dává člověku reálnou šanci na přežití.
Zraněný musí zůstat v teple, protože prochladnutí jeho stav zhoršuje. Pokud to není nebezpečné, ponechte zraněné, kteří dýchají, v autě. Jsou v něm totiž chránění před chladem, deštěm nebo větrem. Zraněné přikryjte dekou, oblečením či termofolií, která je součástí autolékárničky.
Podle zákona musíte mít v autě pouze jednu reflexní vestu, ale odborníci doporučují pořídit si tolik vest, kolik máte míst k sezení. Bez vesty byste se neměli po pozemních komunikacích v případě dopravní nehody nebo poskytování první pomoci vůbec pohybovat.
Reflexní vestu, trojúhelník a lékárničku mějte v autě po ruce, abyste je v krizové situaci nemuseli dlouho hledat. Především při cestách na dovolenou, kdy zavazadlový prostor praská ve švech, těžko vyndáte trojúhelník či lékárničku z rezervy.
Při poskytování první pomoci si vždy navlékněte rukavice. Chráníte tak sebe před přímým kontaktem s tělními tekutinami zraněného a možnou infekcí.
Pokud chcete být připraveni na jakoukoliv situaci, oceníte chytré nabíječky do auta, které obsahují skrytý hrot na rozbití skla a ostrý skalpel na přeřezání bezpečnostních pásů. Kromě nabití telefonu tak díky ní zvládnete pomoci člověku, který zůstal po dopravní nehodě zaklíněn ve voze a nejde mu rozepnout pás nebo otevřít dveře.
Znáte hit Staying Alive od skupiny Bee Gees? Využijete ho při resuscitaci. Rytmus písně totiž téměř přesně odpovídá frekvenci 100 až 120 stlačení hrudníku za minutu, které lékaři při oživování doporučují.
Na vrcholu žebříčku nejčastějších zranění se nachází poranění krční páteře. Jde o takzvaný whiplash syndrom, v češtině nazývaný jako opěrkový syndrom. Jedná se v podstatě o poškození krční páteře a vazů či svalů v okolí, případně posun obratlů. Dochází k němu ve chvíli, kdy při nárazu hlava pokračuje v prudkém pohybu dopředu silou setrvačnosti a následně se odráží dozadu. Opěrkový syndrom představuje až polovinu všech úrazů z autonehod s trvalými následky, mezi něž patří například bolesti hlavy, problémy s rovnováhou či poruchy spánku.
Závažným úrazům krční páteře můžete alespoň částečně předcházet správným nastavením hlavové opěrky. Její vršek by měl být minimálně souběžně nebo o pár centimetrů výš než temeno hlavy. O hlavovou opěrku se při jízdě neopíráte, ale měla by být těsně za vaším týlem, maximálně ve vzdálenosti 5 cm.
Mezi další častá zranění patří zlomeniny dolních a horních končetin, žeber, poranění bederní části zad nebo pohmožděniny. V zájmu vlastní bezpečnosti se v autě vždy připoutejte, některé airbagy totiž fungují správně jen při použití bezpečnostních pásů. Podle Americké národní agentury pro bezpečnost na dálnicích je u připoutaných řidičů nebo spolujezdců o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění než u nepřipoutaných pasažérů.
Autolékárnička je součástí povinné výbavy. Od roku 2018 už neplatí, že byste za lékárničku po expiraci dostali pokutu. Obsah lékárničky ale musí být neporušený a čistý, pokud cokoliv použijete, tak to musíte opět doplnit.
Obsah lékárničky stanovuje vyhláška 206/2018 Sb.: Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Součásti obsahu lékárničky musí být neporušené, vizuálně v pořádku a nesmí vykazovat známky znečištění či jiného znehodnocení. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný. Ve vozidle pro hromadnou přepravu cestujících se lékárnička umisťuje na označeném a přístupném místě v prostoru vozidla určeném pro cestující.
V roce 2022 autolékárnička v osobním vozidle musí obsahovat:
Motorová vozidla kategorie L, kam spadají motocykly, mopedy nebo čtyřkolky, musí mít k dispozici motolékárničku:
Autolékárničku seženete v jakémkoliv auto-moto obchodě, v lékárnách, na benzinových pumpách nebo v supermarketu. Cena autolékárničky se pohybuje od 169 do 500 korun. (Autolékárničku i motolékárničku zakoupíte i v našem servise GOLEM, Vídeňská 89, Brno)
Ať už jste svědky dopravní nehody nebo třeba kolapsu kolemjdoucího na ulici, jedná se o výjimečnou situaci, která může být stresující i pro vyškolené zachránce. Nebojte se reakce vlastního těla. Při ošetřování můžete mít strach, být nervózní nebo se vám mohou třást ruce. Je to normální reakce na vyhrocenou situaci.
Lidé se většinou obávají, že poskytnutí první pomoci je složité. S pomocí operátora záchranné služby ji ale bez problémů zvládnete. Smyslem laické první pomoci je zabránit zhoršení stavu zraněného a zajistit jeho bezpečí do příjezdu profesionálů. Zahrnuje tedy pouze základní opatření, která je možné provést bez specializovaného vybavení a zkušeností. Dispečeři záchranky jsou navíc vyškoleni pro předávání pokynů různým osobám – na někoho platí klidnější přístup, někdo naopak potřebuje rázné příkazy. Navíc vám budou psychickou oporou.
Pokud pro vás byla prožitá zkušenost traumatická, nebojte se o ni podělit se svými nejbližšími a popsat jim, jak jste celou situaci prožívali a čeho jste byli svědkem. V případě, že vás myšlenky na nehodu pronásledují a nedokážete se se vzpomínkami vyrovnat, neostýchejte se vyhledat pomoc psychologa.
Na klidu při první pomoci vám přidá absolvování kurzu první pomoci. Díky praktickému nácviku získáte nejvíce dovedností, které se vám v krizové situaci vybaví, a to vám pomůže zůstat v klidu. Pravidelně pořádá kurzy například Český červený kříž, organizace ZdrSem, Life Support nebo PrPom, které učí první pomoc zážitkem. Zárukou kvality jsou také kurzy pořádané krajskými záchrannými službami. U soukromého poskytovatele byste se měli orientovat podle recenzí, délky kurzu (min. 4 hodiny) a poměru praktické a teoretické výuky. Kurz by měl obsahovat minimum teorie a maximum praxe, abyste si vše mohli vyzkoušet.
Na internetu najdete rovněž spoustu instruktážních videí, která vám mohou poskytnout alespoň základní orientaci v tématu. Několik jich na svém YouTube kanálu zveřejnila i Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy nebo iniciativa Tytozvladnes.cz.
Představujeme Vám novinku KEY BOX, který jsme spustili již koncem roku 2024 a do nynějška jsme testovali jeho provoz. Co je Key... číst více
Opět tu máme zimu a spousty motoristů řeší problém se svou autobaterií. Přinášíme tento článek, který vám může pomoci. Letos si... číst více
Nová videa od výrobce nyní již prémiových pneumatik Hankook. Hankook Dynapro pneumatiky jsou skvělou volbou pro SUV, crossovery a těžká... číst více
Novinka: Online rezervace na našem webu! Vážení zákazníci, S radostí vám oznamujeme, že nyní můžete využít možnost online rezervací... číst více