Pneumatiky Hankook
Nová videa od výrobce nyní již prémiových pneumatik Hankook. Hankook Dynapro pneumatiky jsou skvělou volbou pro SUV, crossovery a těžká... číst více
09. 01. 2025
Opět tu máme zimu a spousty motoristů řeší problém se svou autobaterií. Přinášíme tento článek, který vám může pomoci.
Letos si opravdu tuhá zima dává na čas a nemůžeme říci, že by nám to nějak vadilo. Ale ranní teploty kolem nuly jsou už běžné a auta dostávají více zabrat. Zpravidla teprve s prvním pořádným mrazem se ukáže, v jakém stavu máte akumulátor svého vozu. Může se stát, že místo autem pojedete ráno autobusem.
Paradoxně to ale není zima, co autobaterie ničí, což málo kdo z Vás ví. Nejvíce dostávají zabrat ve vysokých teplech, typicky v letních vedrech. Ale autobaterii může poškodit také špatně odstíněné teplo od motoru, což je důvod, proč stále více výrobců dává baterii mimo horký motorový prostor, převážně do kufru.
Když pak přijde první mráz, slabá baterie nebude mít dostatek energie zatuhlým motorem otočit. Někdy je zcela mrtvá, ale často stačí poprosit souseda (v půl šesté ráno bude „určitě nadšený“, že mu bušíte na dveře) a pomocí druhého vozidla to vaše nastartovat. Jenže jak na to?
Ono se to hezky řekne, ale v obchodě pak špatně pozná. Výrobci totiž kabely šidí, a i když jsou na první pohled kabely tlusté, je to často jen izolace s obalem a uvnitř je nedostatečný průměr vodiče. Tady pomůže jen „googlit“ a najít nějaké spotřebitelské testy.
My jsme však tuto práci udělali za Vás a naskladnili jsme takové kabely, aby jste vždy svůj vůz nastartovali. Máme nyní skladem v Brně různé délky a různé proudové zatížení. Tedy od 2 do 6 metrů a zatížením od 400A do 1200A.
Moderní vozy, především pak turbodiesely, mají velký odběr a potřebují opravdu dostatečný proud, aby nastartovaly. A nekvalitní kabely nedokážou ten proud přenést. Navíc se klidně mohou při požadavku na vyšší proud přehřát a začít hořet.
Spolehlivou alternativou může být kvalitní booster, tedy přenosný akumulátor s vysokou kapacitou, který zvládne nastartovat i větší motory. Kvalitní booster (klidně stojí i pět tisíc) je ale větší investice, kterou využijí spíše my autoservisy. Jeden takový také máme na dílně a je zde možnost zapůjčení.
Na druhou stranu na nějaký slušný booster za 1 000 až 2 500 korun pro domácí použití (pokud nepotřebujete startovat naftový dvanáctiválec) bývá spolehnutí, a pokud ho udržujete v dobré kondici, nemusíte si lámat hlavu s taháním kabelů, buzením souseda v půl šesté ráno a sháněním druhého auta. Díky boosteru jste tak zcela nezávislí na pomoci někoho dalšího.
Nejvíce trpí akumulátory aut, která jezdí krátké trasy a pak dlouho stojí. Typicky používáte automobil přes týden na krátké cesty do práce nebo obchodu jen pár kilometrů a přes víkend nikam nejezdíte. Akumulátor se nedostatečně dobíjí, zejména pokud si k tomu v zimě zapínáte vyhřívání sedadel a rozmrazování zadního okna. A jednou prostě klesne jeho napětí pod hranici, pod kterou už motor nenastartuje.
Když pak necháte auto dlouho odstavené (třeba přes zimu vůbec nejezdíte, případně jen třeba jednou za měsíc), většinou se zcela vybitý akumulátor úplně zničí. Moderní baterii zkrátka nemůžete nechat úplně vybít a je potřeba ji udržovat při životě. Na dlouhodobě odstavená auta si proto kupte nějakou kvalitní udržovací nabíječku a nechte je na ní celou zimu zapojená. Pokud nemáte garáž, vyndejte akumulátor z vozu do tepla a nechte ho na udržovací nabíječce zapojený doma.
Někdy ale není problém jen v baterii, ale také v autě. Pokud nefunguje správně alternátor, nestačí se potřebný proud vyrábět za jízdy a baterie se zase hned vybije. A takové auto stejně zhasne, protože moderní vozy mají obrovský odběr proudu a i na plně nabitou baterii více než 30 km neujedou. Světla, pohony příslušenství a elektrické systémy baterii vytlučou. A bez proudu vstřikování a zapalování fungovat nebudou.
Sledujte přístrojovou desku. Žlutá nebo červená kontrolka akumulátoru nemusí znamenat jeho špatný stav, ale především problém s dobíjením. Správnou funkci alternátoru pak odhalí diagnostika, jestli dává potřebných zhruba 13 až 14 V. Šikovní mechanici umí alternátor opravit, ale někdy je potřeba koupit nový. Třeba na benzinovou Octavii 1.4 TSI stojí alternátor okolo sedmi tisíc a lepší je vyměnit i jeho řemen.
Kontrolu dobíjení, tak jako kontrolu vaší autobaterie poskytujeme v našem servise Golem zdarma.
Prostudujte si návod k obsluze auta, ať víte, kde přesně máte akumulátor, případně potřebné konektory pro zapojení kabelů. Některá vozidla se startují tak, že místo napojení přímo na akumulátor se kabely napojují na k tomu určené „kolíky“. Ale jinak je postup vždy stejný.
1) Přistavte auto, s jehož pomocí budete startovat. Nechte jeho motor běžet na volnoběh a vypněte všechny vedlejší spotřebiče (světla, vyhřívání sedadel a podobně).
2) Nejprve vezměte plusový kabel (nejčastěji červený) a napojte ho na kladný pól akumulátoru vybitého auta. 3) Pak ten samý kabel připojte na kladný pól akumulátoru nabitého auta, s jehož pomocí startujete.
4) Pak vezměte minusový kabel (nejčastěji černý) a připojte ho na záporný pól nabité baterie, s jejíž pomocí startujete. 5) Druhý konec záporného kabelu připojte na k tomu určené místo startovaného vozu. Nejčastěji je to přímo vystrčený kolík z bloku motoru či karoserie, bývá i označený. Pozor, bude to trochu jiskřit!
6) Takto nechte obě auta propojená několik minut, minimálně pět, raději ale i čtvrt hodiny, jestli máte čas. Zatím si dejte se sousedem kafe a zanadávejte si na moderní tříválcové automobily, které už nejsou to, co bývaly kdysi.
7) U startovaného auta se snažte nejprve povypínat všechny spotřebiče. Nezapínejte světla, rádio, ventilaci, mlhovky… Hlavně nezapínejte vyhřívání sedadel a jiné velké spotřebiče proudu. 8) Pak teprve zkoušejte startovat.
9) Auto nastartovalo a běží normálně? 10) Tak nyní můžete začít odpojovat kabely obráceným pořadím. Odpojte minusové ukostření, pak minus z pomocné baterie. Následně odpojte + z pomocné baterie a až pak nakonec + z vašeho akumulátoru.
Pokud auto vůbec na nic nereaguje (ani na dálkové odemykání) a zámky a budíky oživí až připojení pomocného akumulátoru, obvykle je baterie zcela mrtvá a běžné nekvalitní kabely stačit nebudou. Booster by měl pomoci.
Jestli se auto odemklo a svítí mu budíky, jen nechce točit motorem (ozývá se cvakání relátek), má baterie málo proudu. Stačí kabely nebo booster a vozidlo chytne. Když se motor při startování líně převaluje a přístrojová deska pohasíná, je to signál, že je akumulátor už slabý. Dobijte jej!
Pokud auto normálně točí motorem, ale nechytá, problém může být jinde než v akumulátoru. U dieselů to nejčastěji může být „zamrzlá“ nafta. Moderní zážehové motory s přímým vstřikováním pro změnu mohou mít vyzkratované svíčky (karbonové úsady na nich se nasáknou benzinem a jiskra nepřeskočí).
Veškeré rady nepomohli ? Stavte se u nás, nebo nám zavolejte a my Váš problém vyřešíme. Máme s tím zkušenosti více jak 15 let.
Skladem máme veškeré typy autobaterií za nejlepší cenu ve městě.
Nová videa od výrobce nyní již prémiových pneumatik Hankook. Hankook Dynapro pneumatiky jsou skvělou volbou pro SUV, crossovery a těžká... číst více
Novinka: Online rezervace na našem webu! Vážení zákazníci, S radostí vám oznamujeme, že nyní můžete využít možnost online rezervací... číst více
Hledáte nová krásná litá kola pro Váš vůz, zkuste náš nový konfigurátor od společnosti pneuB2B. Náš servis Golem má přímé... číst více
Zima může být pro motorku náročným obdobím, pokud není řádně zazimovaná. Sníh, vlhkost a chlad mohou způsobit nenávratné škody na... číst více