Zeptejte se našeho mechanika

01. 06. 2022

Odpovědi na časté dotazy ohledně oprav a údržby automobilů

Brzdy a brzdový systém

Mé vozidlo vydává podivný skřípavý zvuk při přejezdu nerovností. Potřebuji vyměnit tlumiče?

Je možné, že ano. Chytřejší budeme po důkladné prohlídce vozidla. Vždy, když vozidlo začne vydávat podivné zvuky než je normální, je potřeba vyhledat autoservis a nechat vozidlo překontrolovat.

Co způsobuje hluk brzd?

Hluk brzd vytváří kmitání brzdových destiček o brzdový kotouč. Je možné, že brzdová destička již nesplňuje minimální tloušťku adhezní plochy. Taktéž již může být opotřebován brzdný kotouč nebo zvlněný, což má za důsledek kmitání volantu.

Při sešlápnutí brzdového pedálu se ozývá kovový zvuk.

Tento zvuk signalizuje nedostatečnou adhezní plochu brzdové destičky. Je nutná výměna za nové. V případě ignorování tohoto zvuku dojde k nevratnému poškození brzdového kotouče, které vede k mnohem nákladnější opravě.

Jak dlouho brzdové destičky a kotouče vydrží?

Hlavní vliv na opotřebení brzdové soustavy má jízdní styl daného řidiče. Nemalý význam má také kvalita materiálu, z kterého jsou brzdové destičky a kotouče vyrobeny. Standardem je cca. 40 000 – 60 000 km.

Mé vozidlo má najeto pouze 15 000 km a vydává pískající zvuk. Je potřeba výměna brzdových destiček?

Je možné, že ne. Každopádně je potřeba tomuto hluku věnovat pozornost a navštívit autoservis.

Je nutná výměna brzdové kapaliny?

Brzdová kapalina stářím váže vodu, což má za následek snížení bodu varu, které má nepříznivý vliv na brzdný účinek. Při servisních prohlídkách kontrolujeme stav brzdové kapaliny a v případě její neúčinnosti, ji vyměníme.

Brzdový pedál sešlápnu až na zem. Musím navštívit autoservis?

Ano. Toto značí netěsnost brzdového vedení a je dost možné, že vozidlo ztrácí brzdovou kapalinu. Ihned navštivte autoservis.

Olej a Výměna oleje

Nenajezdím moc kilometrů. Je nutné měnit olej?

Ano, je potřeba dodržovat roční interval. V případě olejů Longlife dvouroční. (Za nás i tak po roce!) Olej ztrácí s věkem své mazací schopnosti a časem již motor dostatečně nepromazává. Hrozí poškození motoru.

Je potřeba dodržovat stejnou značku oleje?

Ne není potřeba nalévat pokaždé stejnou značku oleje. Každý výrobce automobilů má předepsané normy, které musí olej pro daný typ vozidla splňovat. Poté je jedno zda se jedná o značku oleje Mobil nebo Shell.

Jaký je význam viskozity oleje?

Viskozita je tloušťka olejového filmu, která zajišťuje mazací schopnosti oleje. Výrobce předepisuje pro vozidla různé hodnoty viskozity oleje. Na našich stránkách máme odkaz kde najdete jaký olej do jakého vozu.

Mění se pokaždé olejový filtr?

Ano, během každé výměny oleje, je potřeba vyměnit olejový filtr, který zachytává nejrůznější nečistoty oleje.

Pneumatiky

Na jaký tlak se mají hustit pneumatiky?

Každé vozidlo má předepsaný tlak výrobcem. Tyto informace lze zjistit u víčka palivové nádrže nebo u dveří řidiče. Vozidla mají také servisní manuál, kde by tyto informace měly být uvedeny.

Na pneumatice jsem objevil bublinu. Co s tím?

Bublina na pneumatice vznikne při prudkém nárazu. Bublina vzniká po zeslabení či porušení ocelového kordu pneumatiky. Tuto pneumatiku je potřeba vyměnit co nejdříve.

Je potřeba používat jeden druh pneumatik?

Ano. Každý typ pneumatiky má své specifické vlastnosti. Tyto vlastnosti jsou u různých druhů pneumatik rozdílné. Různé typy pneumatik zapřičiní zhoršené jízdní vlastnosti a prodloužení brzdné dráhy. Také dochází k nerovnoměrnému opotřebení kol. Můžete však na jedné ose mít jednu značku a na druhé ose jinou značku pneumatik.

Můžu užívat zimní pneumatiky po celý rok?

Ano můžete, ale toto není vhodné řešení. Zimní pneumatiky jsou vyráběny z měkčí směsi, což má za následek mnohonásobně vyšší opotřebení dezénu a zkrácení životnosti pneumatiky. Také tyto pneumatiky užívané v letních měsících zvyšují spotřebu vozidla cca. o 1L/100 km. Brzdná dráha se také prodlužuje!

Jak často se mají přehazovat pneumatiky ?

Výměna pneumatik dle platné legislativi je nádledující:
Od 1.dubna do 31.října – letní pneumatiky
Od 1.listopadu do 31.března – zimní pneumatiky

Jak poznám zda jsou již pneumatiky nevhodné do provozu?

Letní pneumatiky dle vyhlášky mají mít minimální hloubku dezénu 1,6 mm. U zimních pneumatik 4 mm. Dále máme na pneumatice kontrolní body při jejichž dosažení, je třeba pneumatiku vyměnit. Také by z pneumatiky neměly trčet žádné ocelové dráty či cizí tělesa. Praskliny na pneumatice taktéž značí její opotřebení a nutnou výměnu.

Výfukové potrubí

Z výfuku mi kape voda. Co s tím?

Nemusíte se obávat. Toto je běžný jev, ke kterému dochází díky kondenzaci par ve výfuku. V případě, že si nejste jisti, neváhejte navštívit SERVIS GOLEM a proškolený mechanik Vám vozidlo zkontroluje.

Můžu odstranit Výfuk?

V žádném případě toto nedoporučuji. Výfuk, usměrňuje odtok výfukových plynů a tyto plyny jsou kontrolovány pomocí lambda sondy.

Jak poznám zda je výfuk na výměnu?

Na tuto otázku lze jednoduše odpovědět. Jestli vaše vozidlo vydává jiný zvuk, tak lze předpokládat, že je výfuk prasklý a je třeba ho vyměnit.

Výstražná kontrolka motoru

Proč se mi rozsvítí kontrolka motoru při startu vozidla?

Kontrolka motoru se při startu rozsvítí vždy. Znamená to, že probíhá rychlá kontrola motoru. Po provedení kontroly vozidla, kontrolka sama zhasne. V případě, že se to nestane, je zjištěn problém, který je potřeba diagnostikovat a závadu odstranit.

Vozidlo bylo v servise a po vymazání závad kontrolka zhasla. Nyní opět svítí, co s tím?

Prvním krokem, který servis provádí je smazaní zjištěných chyb, jelikož se může stát, že řídící jednotka chybně vyhodnotí zjištěný údaj. Pokud se chyba opětovně vyskytuje, znamená to, že chyba je trvalá a je třeba ji odstranit.

Je možné s vozidlem jezdit, když mi kontrolka motoru stále svítí?

Toto nedoporučuji, jelikož je v zjištěna závada motoru. Tím hrozí vážnější poškození motoru. Řídicí jednotka předchází poškození motoru tím, že ho přepne do tzv. nouzového režimu, což umožňuje bezpečné dojetí do servisu na diagnostiku.

Řemeny a kladky

Moje vozidlo vydává pískavé zvuky. Je nutné navštívit autoservis?

V případě, že se na vozidle začaly objevovat nepříjemné zvuky, je potřeba zjistit příčinu těchto zvuků. V případě, že tyto zvuky vyluzuje klínový řemen, tak to znamená, že dochází k prokluzu řemenu a tím je řemen nadměrně namáhán. Je potřeba ho vyměnit včetně napínací kladky, která se opotřebovává a tím již nezaručuje dostatečné napnutí řemenu.

Jak možné zkontrolovat řemen?

Řemen lze zkontrolovat opticky. Většinou ho poznáte tak, že spojuje kola alternátoru vodního čerpadla a jiných podpůrných systému vozidla. První co jste schopen zkontrolovat je pohledový stav řemenu (nesmí být výrazně opotřebovaný, popraskaný nebo roztřepený). V případě viditelných vad, je potřeba řemen vyměnit, jelikož hrozí jeho prasknutí a tím přerušení např. dobíjení vozidla. Druhou možností, je kontrola napnutí řemenu. V případě, že se řemen pohybuje volně je nutné přistavit vozidlo do servisu, kde zkontrolují, zda je funkční napínací kladka, či je řemen již maximálně opotřebovaný.

Jak předejít prasknutí řemenu?

Každý výrobce udává maximální trvanlivost rozvodové či klínového řemenu. Autoservis AV MOTORS disponuje servisními příručkami daných výrobců a všechny potřebné kontrolní kroky provádí při předepsaných servisních prohlídkách. Každá servisní prohlídka má předepsané preventivní výměny namáhaných komponent. Tím se předchází nepříjemným závadám.

Co se stane když mi praskne rozvodový řemen?

V případě prasknutí rozvodového řemenu hrozí destruktivní poškození motoru. Je potřeba dodržovat předepsané výměny, které tomuto prasknutí předcházejí. V případě poškození motoru, se náklady opravy pohybují v desítkách tisíc korun.

Topení a klimatizace

Vozidlo dlouho stálo a nyní netopí. Kde může být problém?

Problémy s topením naznačují, že není v pořádku chladící systém vozidla. Nejběžnější poruchou je vadný termostat. Každopádně je chladicí soustava komplikovaná a těžko určit příčinu bez návštěvy autoservisu.

Pokaždé když zapnu klimatizaci, vozidlo začne vydávat podivný zvuk. Co s tím?

Při sepnutí klimatizace, se spustí kompresor. Podivný hluk naznačuje poškození tohoto kompresoru. Při plnění klimatizace, se také doplňuje mazací olej kompresoru, který se stará o jeho bezproblémový chod. Podivné zvuky naznačují poškození. Je potřeba navštívit autoservis a celý systém klimatizace nechat překontrolovat.

Po zapnutí klimatizace, vozidlo dostatečně nechladí. Kde může být problém?

Chladící médium klimatizace není doživotní. Po určitém čase toto médium ztrácí své chladící vlastnosti. Z tohoto důvodu je nutné opětovně klimatizační jednotku naplnit a také překontrolovat její těsnost, zda nedošlo ke ztrátě chladicího média.

Při zapnutí ventilace se vylučuje zápach. Je možné ho odstranit?

Ano, tento zápach celkem jednoduše odstranit. Je potřeba překontrolovat kabinový filtr jestli neobsahuje nečistoty. Poté se ventilační systém dezinfikuje a tím dojde k odstranění zápachu. Všechny tyto služby autoservis GOLEM poskytuje.

Řízení a podvozek

Při každém průjezdu nerovností pociťuji nepříjemné otřesy. Budu potřebovat nové tlumiče?

Vždy tyto zvuky tlumiče nevydávají. Jsou pouze jednou z možností. Nápravy se vyrábějí z vícero komponent. Tyto zvuky můžou vydávat vadné silentbloky nápravy, stabilizátory či čepy. Je potřeba nechat vozidlo důkladně překontrolovat a zjistit zdroj těchto zvuků.

Při jízdě jsou slyšet chrastící zvuky, někdy hučení. Kde může být problém?

Chrastivé zvuky může způsobovat vícero dílů. Jednou z možností je prasklá pružina. Hučení kol pří jízdě nejčastěji způsobují opotřebovaná ložiska nábojů kol. Je nutné navštívit autoservis a tuto závadu odstranit. Bohužel hrozí zadření ložiska, které se může během jízdy zaseknout a způsobit nepříjemné chvilky. Nepodceňujte tyto varovné zvuky.

Během otáčení volante je cítit vůle. Hrozí výměna řízení?

Ano je možné, že bude potřeba převodku řízení vyměnit. Tohle je většinou až ta poslední varianta. Nejběžnější příčinou těchto problémů jsou kulové čepy (čepy řízení). Po jejich výměně je nutností nastavení geometrie. Pro zjištění závady navštivte SERVIS GOLEM. Autoservis, který disponuje potřebným vybavením.

Vozidlo je měkké a v zatáčkách se houpe. Kde je problém?

Houpavé jízdní vlastnosti způsobují opotřebované tlumiče. V případě, že máte pocit, že se charakteristika jízdy zhoršila,. navštivte autoservis, který provede kontrolu tlumičů. Jediná nevýhoda těchto oprav je ta, že se tlumič vždy mění v páru na nápravě.

Pokud máte jiné dotazy pošlete nám e-mail, nebo se rovnou zastavte do našeho servisu GOLEM, Vídeňská 89, Brno

Novinky

Novinky u Goodyear a Dunlop

9 dubna 2024

Přinášíme Vám novinky v oblasti letních a celoročních pneumatik značek Goodyear a... číst více

Autoškola nanečisto: Prošli byste závěrečnými testy?

11 března 2024

Od 1. července 2006 došlo ke změnám při provádění testové části zkoušky k získání řidičského oprávnění. Byla zavedena zcela... číst více

Jaký olej do jakého auta

9 března 2024

Nevíte si rady který olej patří do Vašeho vozu ? Mrkněte sem, alespoň Vám trochu napovíme.Nejde zde ani o to použít značku Castrol, ale... číst více

Registr vozidel

1 února 2024

statistické přehledy a výdej dat – https://www.dataovozidlech.cz/ Na těchto stránkách jsou k dispozici vybrané statistiky a veřejně... číst více

© 2024 Všechna práva vyhrazena.

vyrobila